Tuesday, March 16, 2010

warkah buat kamil

Warkah yang di hantar kepada Kamil Hanif setelah beliau telefon menyatakan kesukaran menempuh hari pertama di Gontor 2....



15 March, 2010
Kehadapan anakanda Kamil Hanif yang senantiasa  diberkati Allah swt.
Kamil Sayang,
السلام عليكم ورحمة الله بركاته
Hari ini rombongan yang menghantar bakal  pemimpin pemimpin harapan Warisan Tok Ya untuk meneruskan pengajian di Pondok Moden Darussalam Gontor  berangkat pulang ke Kuala Lumpur dengan penuh harapan.

Walaupun berat  untuk meninggalkan kedua dua yang di sayangi, namun kami semua yakin, dengan segala petunjuk dan hidayah dari Allah swt., serta di iringi doa dari semua yang tersayang, InsyaAllah Kamil & Amirul “ will do us proud”.

Baru sahaja satu hari di Gontor, semua ahli keluarga sudah mengkagumi semangat Kamil & Amirul untuk merantau sejauh Ponorogo untuk mencari ilmu yang suci di sisi Allah swt. iaitu ilmu Al-Quran.

Dalam usia yang sebegitu muda, memang sukar pada permulaan. Tambahan pula, kedua-dua anakanda tidak pernah berenggang dari keluarga sebelum ini...sesiapapun akan merasakan apa yang Kamil & Amirul rasakan sekarang, tetapi percayalah bahawa perasaan ini hanya sementara sahaja. Before you knew it, both of you will enjoy your stay at Gontor.

Both of you need to be strong, come what may! Focus on your ultimate aim. Jangan fikirkan apa yang dilalui sekarang sebagai satu penyeksaan, tetapi anggaplah ia sebagai satu dugaan dan cabaran yang perlu dihadapi dengan semangat yang kental. Sentiasa berfikiran positif dan fikirkan manafaat yang bakal anakanda dapat di akhir pengajian di Gontor nanti.

Ingat pesanan Amir dan Ali malam itu...apa yang anakanda lakukan sekarang adalah satu ibadah. Jadi lakukan lah dengan hati yang ikhlas dan redha. Senantiasa beribadah dan berdoa kepada Allah agar senantiasa memudahkan hari hari anakanda di perantauan. Allah senantiasa mendengar permintaan hamba hamba Nya yang ikhlas dan senantiasa beribadah ke jalan Allah.

Both of you also need to prove to someone (yang selalu kutuk you pasal nak pergi Gontor) that she is so very very wrong.(You know who we meant)  When you come back nanti you mampu menjadi an ‘eye opener’ to her. Boys, you need to show her that, please, please, please.

Ingat sayang, both of you make this decision dari hati, so there’s no turning back because “perjuangan belum selesai”. Focus and love what you are doing everything else will be easy. Aim for Gontor 1 →Yale or where ever you choose to be.

Both of you kena kuatkan semangat, tulis kata kata hikmah dan letakkan di sekeling you so you boleh baca repeatedly and register them into your mind. Lama lama you will be strong and be the person you want to be.

Tahu tak kalau semangat kita kuat, apa pun masaalah kita dapat selesaikan.  You must look at things positively. When you think positive, you can turn problem into opportunities.

Jangan mengeluh tapi bersyukur lah pada Allah yg telah memilih Kamil dan Amirul untuk mempelajari ilmu Al Quran di Gontor. You both will come back as our “HEROES”  not otherwise.

Keep telling youselves that you can do it, have faith in youselves, we all believe that you both can do it.

Mama nak pesan to both of you supaya banyak banyak berdoa pada Allah bagi you kekuatan menghadapi segala dugaan dan cabaran, tenangkan hati dan fikiran, dan permudahkan segala urusan pelajaran, urusan visa agar semua berjalan lancar seperti yang di kehendaki. Inshallah mama dan semua ahli keluarga sentiasa mendoakan yang terbaik untuk Kamil dan Amirul.

Buat checklist barang nak bawa ke kelas pekara-pekara yang kena buat dan tampal pada locker supaya you all tak lupa atau tertinggal.

Mama nak masukkan duit baki Kamil ke dalam akaun Tabung Haji, Kamil banyak berdao agar diberikan rezeki kita boleh pergi buat umrah tahun depan InsyaAllah.

Buku dan Alquran yang tak ada stok hari tu dah beli ke? Mama dah bagi tahu Ustaz Naseem tolong tengok tengok Kamil dan Amirul. Kalau ada masalah jumpa Ustaz Naseem atau mana-mana Ustaz  yang Kamil & Amirul selesa dan buat kawan rapat, dia orang boleh bantu you all, ok.  
 
InsyaAllah, Mama & Mamu Din sedang uruskan tiket untuk pergi visit you both in May, doakan agar di murahkan rezeki, di kurniakan kesihatan, di lapangkan masa agar semuanya berjalan lancer, InsyaAllah.

Saperti yang Kamil & Amirul tahu, pengajian di Gontor adalah di bentuk lebih kearah ‘pembentukan insan’. Segala kepayahan serta kesusahan yang Kamil dan Amirul lalui sekarang adalah hasil dari kajian serta sistem yang telah diguna pakai dan di uji selama lebih daripada 80 tahun..ia itu semenjak Gontor mula di dirikan.

Sistem ini telah terbukti berjaya membentuk insan-insan muslimin yang soleh, bersemangat kental dan bertanggungjawab. Contoh contoh yang nyata ada di depan mata Kamil dan Amirul di Gontor sekarang..serta contoh-contoh yang Kamil & Amirul kenal sendiri saperti Ustaz Tajuddin, Ustaz Luqman dan Ustaz Helly. Kamil & Amirul juga telah bertemu dengan Amir dan Ali....dan tentu kagum dengan semangat mereka. Amir yang sebaya dengan Kamil & Amirul serta adik nya Ali yang baru berusia 12 tahun telah membuktikan apa yang Gontor dapat berikan dalam membentuk karektor santri-santri nya.

So ‘Gontorians’....don’t give up.

‘YOU CAN IF YOU THINK YOU CAN’

Wassalam.

No comments:

Post a Comment